Ziua Mondială pentru Siguranța Pacientului – 17 septembrie

Comunicat de presă: Ziua Mondială pentru Siguranța Pacientului (ZMSP) – 17 septembrie 2019

În octombrie 2004, OMS a lansat programul WHO Patient Safety privind siguranța pacientului, ca răspuns la o rezoluție a Adunării Mondiale a Sănătății (2002), care solicita Organizației și Statelor Membre să acorde atenție maximă acestei probleme. Programul WHO Patient Safety își propune să coordoneze, să difuzeze și să accelereze îmbunătățirea siguranței pacienților în întreaga lume.

Ziua Mondială pentru Siguranța Pacientului a fost creată pentru a facilita dezvoltarea politicilor și practicilor privind siguranța pacienților în toate Statele Membre OMS și pentru a acționa ca o forță majoră la îmbunătățirea siguranței acestora.

*

Campania ZMSP din acest an, organizată pentru prima oară în România, cu tema Îngrijirile medicale în condiții de siguranță are ca scop Conștientizarea  profesioniștilor din domeniul furnizării serviciilor de sănătate, precum și a pacienților asupra importanței îngrijirilor medicale de calitate cât și asupra siguranței pacienților.

Obiectivele campaniei sunt:

  • informarea profesioniștilor din sănătate asupra importanței îngrijirilor medicale în condiții de siguranță;
  • conștientizarea medicilor asupra necesității utilizării corecte a tehnologiilor și instrumentelor pentru realizarea unui act medical mai sigur cu efecte secundare reduse;
  • informarea pacienților și aparținătorilor acestora asupra importanței implicării eficiente în îngrijirea lor în cursul terapiei.

Strategia naţională de sănătate 2014 – 2020 şi Planul de acţiuni pe perioada 2014 – 2020 prevede o serie de direcţii strategice de acţiune și măsuri printre care și Creşterea gradului de siguranţă a pacientului şi a calităţii serviciilor medicale în unităţile sanitare prin:

  • introducerea evaluărilor de rutină ale performanţei la toate nivelurile de îngrijire folosind protocoale de estimare a performanţei pe diferite niveluri de îngrijire;
  • implementarea la nivel naţional a conceptului de siguranţă a pacientului precum şi a instrumentelor/procedurilor aferente, bazate pe evidenţele/bunele practici internaţionale (OMS, UE);
  • elaborarea și implementarea unui plan strategic naţional cuprinzând măsuri generale pentru îmbunatăţirea siguranţei pacientului; dezvoltarea şi implementarea programelor de raportare, investigare și concluzionare privind evenimentele adverse;
  • dezvoltarea unor programe de cercetare privind siguranţa pacientului;
  • informarea-educarea populaţiei împotriva abuzului de antibiotice.

*

În județul nostru, cu ocazia ZMSP 2019 se organizează activități de informare, educare, comunicare în unitățile sanitare cu paturi, cu implicarea pacienților în îmbunătățirea siguranței serviciilor medicale, activități IEC în comunități și unități școlare cu asistență medicală școlară și acțiuni de evaluare a circulației germenilor MDR în unitatea santinelă din cadrul Spitalului Județean de Urgență  Alba Iulia.

Invităm colegii și prietenii din mass media să ni se asocieze într-un efort comun de a contribui la o sănătate mai bună a cetățenilor din județul nostru.

OMS definește siguranța pacientului ca fiind absența oricărui prejudiciu prevenibil la un pacient și reducerea riscului efectelor nocive asociate asistenței medicale la un nivel minimal.

Practicile de medicație nesigure și erorile de medicație sunt o cauză principală a prejudiciiilor și daunelor evitabile în sistemele de îngrijire a sănătății din întreaga lume.

Erorile pot apărea în diferite etape ale procesului de utilizare a medicamentelor. Erorile de medicamente apar atunci când sistemele de medicamente ineficiente și / sau factori umani, cum ar fi oboseala, condițiile de mediu precare sau deficitul de personal afectează practicile de prescriere, transcriere, distribuire, administrare și monitorizare, care pot duce apoi la prejudicii grave, invaliditate și chiar deces.

Conform OMS, la nivel global, costul asociat cu erorile medicamentoase a fost estimat la 42 miliarde USD anual.[1]

  • 1 din 4 pacienți au avut de suferit în timpul asistenței primare și ambulatorii
  • 134 milioane efecte adverse au loc în spital în fiecare an determinând 2,6 milioane decese pe an datorate unei îngrijiri necorespunzătoare
  • costul asociat cu erorile medicamentoase a fost estimat la 42 miliarde USD anual [2]

Implicarea pacientului pentru o asistență medicală mai sigură

  • Furnizorii serviciilor medicale trebuie să dezvolte o colaborare cu fiecare pacient și familia acestuia.
  • Furnizorii de servicii medicale trebuie sa păstreze confidențialitatea informațiilor medicale și să dezvolte o relație bazată pe încredere cu pacienții.
  • Furnizorii de servicii medicale, pacienții și familiile trebuie să cunoască propriul set de responsabilități și obligații.
  • Furnizorii de servicii medicale trebuie să fie atenți la nevoia pacienților de a fi informați
  • Relațiile dintre pacienți și furnizori trebuie să respecte anumite limite
  • Furnizorii de servicii medicale trebuie să recunoască și să respecte drepturile pacienților.
  • Furnizorii de servicii medicale și pacienții trebuie să colaboreze în procesul decizional comun.
  • Furnizorii de servicii medicale trebuie să recunoască importanța dezvoltării asistenței medicale [3]
  • Nu ezita să întrebi medicul, dacă ai îndoieli sau nelămuriri asupra tratamentului
  • Păstrează și adu la medic o listă cu TOATE medicamentele pe care le iei.
  • Solicită și păstrează rezultatele oricărui test sau procedură.
  • Discută cu medicul care spital este cel mai potrivit pentru nevoile tale de sănătate.
  • Asigură-te că ai înțeles tot ceea ți s-a explicat în cazul unei intervenții chirurgicale [3]

Ce poți face pentru siguranța ta

  • Nu ezita să întrebi medicul, dacă ai îndoieli sau nelămuriri asupra tratamentului
  • Păstrează și adu la medic o listă cu TOATE medicamentele pe care le iei.
  • Solicită și păstrează rezultatele oricărui test sau procedură.
  • Discută cu medicul care spital este cel mai potrivit pentru nevoile tale de sănătate.
  • Asigură-te că ai înțeles tot ceea ți s-a explicat în cazul unei intervenții chirurgicale [3]

Dacă manifestaţi orice reacţii adverse la medicamente, inclusiv vaccinuri, trebuie să vă adresaţi medicului sau farmacistului

Cum puteți raporta o reacție adversă la medicamente/vaccinuri:

Puteţi raporta o reacţie adversă suspectată la un medicament (inclusiv vaccin) în următoarele moduri:

  • Comunicați cu medicul dumneavoastră sau cu farmacistul, care vor transmite reacţia adversă suspectată fie către Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Centrul Naţional de Farmacovigilenţă, fie către compania farmaceutică care deţine autorizaţia de punere pe piaţă pentru medicamentul respective
  • Utilizați Fişa pacientului pentru raportarea spontană a reacţiilor adverse la medicamente, de pe website-ul Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale, secţiunea Raportează o reacţie adversă/Fişa pacientului pentru raportarea spontană a reacţiilor adverse la medicamente. Tipăriți formularul, completați-l şi trimite-ți-l către ANMDM.
  • Utilizați următoarele date de contact ale ANMDM :

                             Fax: 021 316 34 97

                             E-mail: adr@anm.ro

  • Pentru întrebări, nelămuriri, informaţii suplimentare referitoare la raportarea reacţiilor adverse suspectate vă puteţi suna la numărul de telefon dedicat raportării de reacţii adverse: 0757117259 [3]

Recomandări ale Comisiei Europene pentru Siguranța Pacientului

  • Implicarea și informarea pacienților (diseminarea informațiilor, standarde pentru pacienți, proceduri reducerea riscului, proceduri transmitere reclamații, compensații)
  • Stabilirea unei autorități competente pentru siguranța pacienților la nivel central și local (politici, programe, standarde)
  • Educarea si formarea profesioniștilor pentru siguranța pacientului (cunoștințe, atitudini, practici, proceduri, liste de verificare)
  • Dezvoltarea sistemelor de raportare și învățare din greșeli, încurajarea raportării diferențiată de sistemul disciplinar –clarificarea răspunderii legale a profesioniștilor.

Bibliografie

[1] https://www.who.int/patientsafety/medication-safety/en/

[2] https://www.who.int/patientsafety/en/

[3].https://www.anm.ro/_/REACTII/Informatii%20pentru%20pacienti%20privind%20raportarea%20reactiilor%20adverse%20la%20medic.pdf

Material realizat în cadrul subprogramului de evaluare și promovare a sănătății și educație pentru sănătate al Ministerului Sănătății – pentru distribuție gratuită

ZIUA MONDIALĂ PENTRU SIGURANȚA PACIENTULUI – 17 septembrie 2019

Acest pliant se adresează pacienților



!!!Acest site are sectiuni in curs de actualizare date.

Telefon:

+40 258 835 243


Adresă

Alba Iulia, Bulevardul Revoluției 1989, nr. 23




@Direcția de Sănătate Publică Alba 2019